Towarzystwo Przyjaciół Muzeum Hymnu Narodowego wraz z Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie serdecznie zapraszają na
I Będomiński Turniej Palanta Instytucji Kultury (i nie tylko)
Zapraszamy wszystkich na I Będomiński Turniej Palanta. Nazwa może brzmi niepoważnie, jednak palant to jedna ze starszych gier zespołowych, znanych w Polsce od co najmniej XV wieku.
Reguły palanta są proste. Potrzebne będzie wyznaczone prostokątne pole (ok 30 x 20m – wymiary ligowe są trochę większe) zwane piekłem, a także 4 bazy (jak w baseballu który to z palanta się wywodzi), piłka i kij. Grają dwie drużyny po 5 do 8 zawodników, które na zmianę będą bronić i atakować. Rolą atakujących jest samodzielne wybicie piłki z pola zwanego niebo w pole zwane piekłem a następnie przebiegniecie przez 4 bazy i powrót za linię graniczną. W tym czasie broniący starają się piłkę złapać i albo odrzucić za linię graniczną pomiędzy piekłem a niebem (wówczas bieg atakujących zostaje przerwany i atakujący wraca na ostatnią bazę którą zdobył), albo zbić atakującego rzucając weń piłką. Wybijający piłkę ma 3 próby wybicia. Jeśli się nie powiodą (nie trafi w piłkę lub w pole) wędruje na pierwszą bazę i gdy kolejny wybijający z jego zespołu wybije skutecznie piłkę może biec i zdobywać kolejne bazy. Zdobycie 4 baz i przebiegnięcie linii granicznej pomiędzy niebem, a piekłem oznacza zdobycie punktu dla atakujących. Równocześnie na jednej bazie może być maksymalnie 3 zawodników atakujących. Obrońcy nie mogą utrudniać biegu atakującym, a atakujący mogą zdobywać bazy tylko w momencie gdy piłka została prawidłowo wybita i nie została odrzucona za linię graniczną. W wypadku wybicia piłki poza tylną granicę piekła, wybicie uznawane jest za “zaplot” i punkt zdobywa wybijający oraz wszyscy atakujący znajdujący się w danym momencie na bazach w piekle. Po wybiciu piłki przez wszystkich zawodników z drużyny atakujących, wybijają ponownie Ci zawodnicy, którym udało się zdobyć punkt. Atakujący mogą zostać wyoutowani na dwa sposoby – 1) poprzez trafienie piłką biegnącego zawodnika znajdującego się pomiędzy bazami 2) poprzez złapanie przez obrońcę wybitej piłki w locie JEDNĄ RĘKĄ. 3 wyautowania oznaczają koniec rundy i zamianę ról drużyn.
W sytuacji idealnej drużyny grają 4 rundy czyli 2 razy każdy jest atakującym i 2 razy obrońcą. Na pierwszy rzut oka może to się wydawać lekko skomplikowane ale w sumie jest proste jak kij do palanta. W razie problemów na miejscu będzie można dopytać o szczegóły zasad przedstawicieli Polskiego Stowarzyszenia Palanta (PSPal), które jest partnerem naszego wydarzenia
Zapraszamy do zgłaszania zespołów (6-8 osób), jak i graczy indywidulanych, z których na miejscu zorganizujemy super drużynę.
Zgłoszenia zawierające nazwę instytucji oraz liczbę zawodników proszę przesyłać na adres mhn@mng.gda.pl do 12.06.2024.
Gdzie? Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie
Kiedy? 15 czerwca 2024
Od której? Od 11:00
Partnerami wydarzenia są: Muzeum Narodowe w Gdańsku, Pomorski Oddział Stowarzyszenia Muzealników Polskich, Polskie Stowarzyszenie Palantowe oraz Nadleśnictwo Kościerzyna